Door het land met Monopoly

Femke van Waveren-Algra/ juli 14, 2018

Hoi allemaal,

Weer leuk nieuws! Gisteren zijn een student van Jeroen, Romy, en een vriendin van haar, Laura, met de trein door het land gereisd langs alle straten van Monopoly. En dit om geld in te zamelen voor Tour de Dolomites. Hoe tof! Naast dat het super knap is om het hele land door doorkruizen in de trein in één dag heeft het ook nog eens een flinke donatie opgeleverd! Maar liefst €256,- erbij op de teller. En daarmee zijn we over de €10.000! Meiden, wat een prestatie en ontzettend bedankt voor deze mooie donatie!

Zie hieronder voor het reisverslag van Romy en Laura! Oh, en check vooral Romy’s Facebook voor alle foto’s!

Monopoly voor Tour de Dolomites!

Gisteren, vrijdag 13 juli zijn Laura en ik heel Nederland doorgereisd voor Tour de Dolomites. We hebben alle straten van het Monopoly bord bezocht met de trein, bus, metro en de ov-fietsen.

Onze reis begon donderdagavond al toen mijn ouders Laura en mij naar station Leeuwarden brachten. Vanuit Leeuwarden zijn we met de trein naar station Groningen gegaan. Daar hadden we een kamer geboekt bij pension Tivoli zodat we vrijdag in alle vroegte aan onze reis konden beginnen. Aangekomen bij het hotel bleek dat die al anderhalf uur daarvoor was gesloten. Gelukkig hing er een telefoonnummer aan de deur die we konden bellen in situaties als deze. De eigenaar van het pension nam de telefoon op en vertelde ons dat hij er met vijf minuten zou zijn. We verontschuldigden ons voor de late aankomst maar dat was volgens de eigenaar geen enkel probleem.

We namen onze (nog erg zware) tassen mee de erg steile trap op naar onze kamer. Wiskunde is absoluut niet mijn sterkste vak maar volgens mij is een hoek van 70° niet overdreven. Op onze kamer werkten we ons plan voor vrijdag verder uit. Hoe laat zouden we precies opstaan? Hoe laat wilden we de trein nemen? Hoe zouden we in Groningen en de eerstvolgende stad (Deventer) gaan lopen naar onze straten?

We besloten onze wekkers te zetten om 04:50 en de trein naar Deventer van 05:53 te nemen. Zo snel mogelijk zijn we gaan slapen om een nog enigszins degelijke nacht te kunnen maken.

De volgende ochtend (vrijdag) was het opstaan niet heel makkelijk maar we hadden niet veel tijd voordat we onze eerste drie straten moesten bezoeken. Iets te laat zijn we vertrokken. Groningen was nog erg rustig en stil, afgezien van wat groepen mensen die luid zingend uit verschillende kroegen terug naar hun huis/hotel/het station slenterden. Hun nacht zat er net op terwijl onze dag al was begonnen. De Herestraat was al snel gevonden en daarna ook de Grote Markt. Een probleem… waar hangt het straatbordje van de Grote Markt?! Na even gezocht te hebben was het bordje gevonden en gingen we snel door naar de laatste straat in Groningen; het Akerkhof. De tijd begon inmiddels te dringen en het zou nog spannend worden of we de trein van 05:53 wel zouden halen.

We renden terug naar ons hotel waar we onze tassen hadden laten liggen zodat we daar het eerste stuk niet mee hoefden te tillen. Snel zochten we onze laatste spullen bij elkaar, sloten de kamer af, deden de sleutel in de brievenbus zoals de eigenaar had gevraagd en vervolgens renden we richting het station.

Met steken in onze zij kwamen we bij het station aan. “Rennen!” riepen een paar meiden ons na. “Welke trein moeten jullie hebben?” riep een van hen erachteraan. “Geen idee” antwoord ik. “Die richting Meppel ofzo denk ik”. Gelukkig wisten we wel welk perron we moesten hebben, maar waar dat perron nu precies was? Op hoop van zegen renden we naar een trein die we zagen staan. Dat was de goede! We checkten in en net op tijd zaten we in de trein. Gehaald!

Tijd om het eerste bericht met de foto’s van Groningen te delen met iedereen die ons op facebook volgt. De eerste donaties voor de reis waren ook al binnen! We hadden precies €100,- opgehaald nog voor we met de reis begonnen, Groningen stond op de foto en we hebben onze trein gehaald! Lekker begin!

Op weg naar Deventer zouden we drie keer over moeten stappen. Er waren namelijk werkzaamheden aan het spoor. Op station Meppel moesten we overstappen op onze eerste bus. Vervolgens stapten we op Zwolle in een andere bus en van Olst zouden we het laatste stuk naar Deventer met de trein gaan.

In Deventer zouden we naar de straat ‘Brink’ gaan omdat het plaatsje ‘Ons Dorp’ (waar de straat op het Monopolybord ligt) niet bestaat. De straat was zo gevonden, op een plein die ook bij Brink hoorde werd een markt opgebouwd. Dat was de tweede van vandaag. Op het Akerkhof was dat ook al zo. Het probleem zat ‘m weer in het straatnaambordje! Waar zit dat ding toch?

Na zo’n tien minuten zoeken was hij dan eindelijk gevonden. We maakten snel een paar foto’s (je moet wat te kiezen hebben) en liepen snel terug naar het station. Nog geen minuut nadat wij er aangekomen waren reed de trein het perron binnen. Dit gaat top!
Op naar onze derde stad, Arnhem!

“Beste reizigers, ik ben bang dat ik voor u een erg vervelende mededeling heb” klonk het vlak voor station Dieren. “Er is zojuist een kabel stukgetrokken in het traject voor ons, deze trein zal niet verder rijden dan Dieren.” Nee hè, we wisten dat het niet verstandig was om het land door te reizen op vrijdag de dertiende! En Dieren was nog wel het laatste station voordat we in Arnhem aan zouden komen! Hoe moeten we nu verder?

Laura zag een bord staan met ‘NS bus’ en een grote pijl naar links. We besloten de pijl te volgen maar na de tweede pijl een volgende straat in konden we niks meer vinden. Geen nieuwe pijl en zeker geen NS bus! We liepen terug naar het station en werden door een conducteur naar een gewone bus gewezen. Daar aangekomen stonden er al een hoop mensen te wachten. Zoveel mensen dat Laura en ik ervan overtuigd waren dat we niet met de eerste bus mee zouden kunnen. Waarschijnlijk zouden we moeten wachten op een tweede bus. Maar nee! Iedereen ging mee in deze bus! Veel mensen, waaronder Laura en ik moesten staan. Als haringen in een ton reden we ongeveer een uur lang in deze bus op weg naar Arnhem. Mensen die onderweg op hun bus stonden te wachten om gewoon naar hun werk of naar school te gaan konden er in veel gevallen niet meer bij!

In Arnhem kregen we gelukkig weer zuurstof toen we eindelijk de bus uit mochten. We namen bijna direct een volgende bus om naar onze eerste straten, het Velperplein en de Steenstraat te gaan. Die twee konden we allebei tegelijkertijd op de foto zetten! Vanaf daar was het ook niet ver meer lopen naar de derde straat in Arnhem, de Ketelstraat.

Terug aangekomen bij het station konden we opnieuw meteen de trein inspringen en door naar Utrecht. Dit keer verliep alles soepel. Laura haar opleiding zit in Utrecht dus zij wist precies waar Vredenburg, Neude en de Biltstraat lagen plus welke trams we het beste konden nemen om bij die straten te komen. Op de stoep wezen twee zilverkleurige cirkels naar de plek waar in 2015 de Tour de France begon. Die moesten natuurlijk ook op de foto want hé, Tour de France, Tour de Dolomites, daar zijn overeenkomsten!

Na Utrecht was het op naar Rotterdam.

Hier zouden we de eerste ov-fietsen huren (wat ik nog nooit eerder had gedaan). De man die de fietsen uitleende vroeg ons of we de fietsen binnen 72 uur terug wilden brengen. “Komt goed!” zeiden Laura en ik. “Zelfs binnen een half uurtje!”.

De weg in Rotterdam van het station naar het Hofplein, naar de Coolsingel, dan Blaak en terug naar het station had ik al op Google streetview bekeken en ik wist dan ook ongeveer waar ik de straatnaambordjes kon vinden. We manoeuvreerden ons door het drukke en chaotische verkeer en waren toch weer heel blij toen we terug bij het station waren.

De volgende stad waar we naartoe gingen was Den Haag.
Vanaf het station was het maar een klein stukje lopen naar Lange Poten en het Plein. Ook die twee zouden we in een keer op de foto kunnen krijgen, maar toch besloten we er twee foto’s van te maken zodat we een stukje van een gebouw van de Tweede Kamer op de foto konden krijgen. We waren tenslotte in Den Haag. Het Spui bleek lastiger op de foto te krijgen. Ook hier moesten we even zoeken naar het straatnaambordje. Toen die gevonden was bleek de enige goede plek om het bordje op de foto te krijgen midden tussen de tramrails te liggen. Er reden ook nogal wat trams dus we hebben ons moment gepakt. Snel maakten we een foto gemaakt en gelijk zijn we weer terug de stoep op gestapt. Gelukkig was de straatnaam leesbaar. Op dit punt begonnen onze voeten zo langzamerhand een hekel aan ons te krijgen en de eerste blaar was een feit! Terug naar het station namen we de tram.

Nu op naar Amsterdam.

De Kalverstraat was niet moeilijk. Met de metro, uitstappen op het Spui (de tweede van vandaag), een steegje door en voilà, we liepen direct tegen het bordje ‘Kalverstraat’ aan.

De Leidsestraat bleek lastiger te zijn. Ik had de route van de Kalverstraat naar de Leidsestraat op 9292.nl opgezocht en we zouden moeten vertrekken vanaf metrostation Spui. Daar stonden we, maar de metro die we nodig hadden vertrok niet vanaf dit station. Al snel werd ons duidelijk dat er meerdere stations met de naam Spui zijn in Amsterdam. Het station dat 9292 ons adviseerde lag een behoorlijk stukje bij ons vandaan. Dan lopen we wel naar de Leidsestraat toe! We maakten de foto en namen de volgende metro terug naar Amsterdam Centraal.

Haarlem was de volgende en ‘laatste’ stad waar we naartoe zouden gaan. Na Haarlem moesten we alleen nog op de terugweg in Schagen uitstappen om naar Haringhuizen te gaan voor de Dorpsstraat.

In Haarlem aangekomen was het even zoeken naar de fietsenstalling waar we ov-fietsen konden huren. De route, eerst naar de Zijlweg en dan naar de Grote Markt waar zowel de Barteljorisstraat als de Grote Houtstraat aan liggen had ik al opgezocht dus ik wist hoe we moesten fietsen. In de Zijlweg was het opnieuw even zoeken naar een straatnaambordje. Daarna fietsen we lekker in het middagzonnetje naar de Grote Markt. We zetten onze parkeerden onze fietsen in de Zijlstraat en liepen naar onze laatste twee straten in deze gezellige stad. Toen ook deze straten zo rond 17:45 vastgelegd waren zijn we op een terrasje gaan zitten op de Grote Markt.

Gedurende de dag had ik op verschillende momenten mijn rekening in de gaten gehouden om te zien of er nieuwe donaties binnen waren gekomen. Dat ging vandaag onwijs goed!

In de trein van Rotterdam naar Den Haag rekende ik uit hoeveel geld er nog nodig was om het streefbedrag van €10.000,- van Tour de Dolomites te behalen. Toen ik vervolgens uitrekende hoeveel Laura en ik opgehaald hadden aan donaties bleken we daar al ruim boven te zitten! Het streefbedrag was al gehaald! Eigenlijk wilde ik op dat moment direct Jeroen mailen om dat te vertellen maar ik hield me in en wachtte tot dit moment, op het terras in Haarlem.

Rond 18:00 zou Jeroen mij bellen zodat Laura en ik konden vertellen wat we voor Tour de Dolomites hadden opgehaald. Snel controleerde ik op het terras nog een laatste keer mijn rekening. Nog geen vijf tellen later belde Jeroen.
Ik vertelde hem over de dag, hoe vroeg we waren vertrokken, hoe we op elkaar gepakt in de bus naar Arnhem hadden gestaan, hoe we verder steeds hele mooie aansluitingen hadden en dat het verder ook gewoon een ontzettend leuke dag was geweest. Toen was daar eindelijk het moment dat we bekend konden maken a) hoeveel we hadden opgehaald en b) dat het streefbedrag van de tour is behaald!!

Daar komt ‘ie:

We hebben vandaag €256,- aan donaties opgehaald!

Na dit telefoontje trakteerden Laura en ik onszelf op wat drinken en een citroentaartje. Vervolgens fietsten we terug naar het station, op naar de Dorpsstraat.

In Schagen haalde Laura’s broertje ons van het station op. Hij reed ons naar de Dorpsstraat in het kleine pittoreske Haringhuizen waar we de laatste foto maakten. Tijdens het maken van de foto werden we uitgelachen door een stel schapen.

Daarmee was de Monopoly reis door Nederland volbracht met een prachtig resultaat!

Laura en ik willen graag iedereen enorm bedanken voor alle aanmoedigingen, donaties en leuke reacties op dit avontuur! Het was ontzettend leuk om te doen en het is mega tof dat we er zo’n mooi doel mee hebben kunnen helpen!